Minu juuni

  • Säästsin 34% sissetulekust
  • Dividende laekus 67.31 eur
  • Tootlus treidimiskontol -14.3%
  • Tootlus investeerimiskontol 1%

Kuu kappas niimoodi mööda, et peale sääskede ja juunipõrnikate midagi muud meeldejäävat ei olnudki. Korteri müük oli, kohe varsti saabub notari aeg.

Tänaseks on uus üürikorter ka üle vaadatud, kus me paar kuud elame ja sellega on loodetavasti ajutise majutuse probleem lahendatud. Nagu arvata oli, siis lühiajaliseks üüriks on pinda päris raske leida, kuulutusi on täitsa mõtetu lapata, paremini toimib nii kui küsida otse maakleritelt või mõnes üürigrupis otse omanikelt. Elukoha vahetuse haldus on üsna tülikas tegevus – kolida võin hea meelega aga kogu orgunnimise delegeeriksin ära. Kui ma olen ka kunagi Katri Teller, siis saaks muidugi isiklikku assistenti lubada.

Üürikorter on meil Kalamajas ja sellega saabki siis alguse elu põhjatallinlastena. Kuna hetkel elame kusagil hajaasustuse võsas, siis tripp Kalamajja tundus nii other-wordly kogu oma sigina ja saginaga. Keskkonda, mida seal tarbida, on nii palju ja mis peamine – see on tihe. Praeguse kodu juures on vaid tihe sääseparv. Aga ega teisi plusse on praeguses ka, näiteks meie unistel hommikutel on omapärane kolmainsus – kui läbi metsa bussi nr 11 peale kõnnime, siis tavaliselt jänes hüppab ees, mina järel ja mees järgneb viimasena. Miinuseks on võibolla see, et me jätame distantsi tõttu päris palju igale poole minemata. Kui keegi kutsub linna klubitama, siis mitte mingit motti pole minema hakata, niigi iga päev tuleb käia kesklinna tööle ja seetõttu lisatrippide tegemine tuleb harva kõne alla.

Kui ta võtmeteta välja läheb ja meie kass kardab ukse kella.

Vaatan vahel paar aastat tagasi ka, kuidas minu toonased otsused mõjutavad tänast elu. Kõik sai alguse sellest, et kraapisin 2020. a. 16k eurot kokku ja ostsin lihtsalt mingisuguse kodu. Sellest rahast ei piisanud, et osta unistuste piirkonda unistuse kodu aga piisas, et saada kummastki pool ja pool. Mäletan neid kuudepikkuseid arutelusid, kuidas püüdsime asukoha, kvaliteedi, turul olevate pakkumiste, oma finantsvõimekuse ja tegelike unistuste virr-varris sobivat kompromissi leida. Kuidagi leidsimegi ja 2.5 aastat hiljem on nüüd hea öelda, et esimese kodu ostuga ei tohi oodata, see tuleb ära osta ja alles siis oota. Ostad ja ootad, mitte et ootad ja ostad.

Ma tean inimesi, kes arvavad, et üürikast oma koju peaks kolima vaid ühe korra elus – siis kui kolid oma ideaalkoju, sest kodu ju ei vahetata nagu sokke! Sellised mõttemallid takistavad edasi liikumist ikka väga rajult. Soovitaksin vaadata, mida teevad need inimesed, kel läheb sinust natukene paremini, sest tõenäoliselt kopeerid käitumismustreid endaga sarnastelt inimestelt siis veidi vähem.

Minu teise kodu kogemus on selline, et kõik need tuttavad, kes talluvad sisse uut rada oma finantskäitumises või tegelevad kas oma järgmise pesa punumisega või portfelli üüriobjekti lisamisega, näevad minu koduvahetuse protsessi ka positiivsena. Aga siis on ka teine grupp inimesi, kes unistavad üürikast otse unistuste koju kolida. Nemad püüavad minu otsuste juures leida midagi negatiivset (sest see ei vasta ju unistuste kriteeriumitele). Aga kui ma võrdlen kummagi grupi finantsseisu, siis need erinevad nagu öö ja päev ja tean kahtlemata, kelle moodi tahan rohkem olla.

Beebisammud

Oma finantsseisu parandamise teekonnal on üks teeviit mul kõrval olnud – Dave Ramsey beebisammud. Selle järgi olin pikalt takerdunud 2-3 sammu peal aga sel aastal olen jõudnud tänu ogarale säästmisele ja õppelaenu lõppemisele 6. sammuni ja ma tegelt olen juba seda sammu ka täitmas, sest teen vabatahtlikult kõrgema sissemakse (30%). See otsus ei tulene otseselt tänasest intressikeskkonnast, kuigi ajastus satub hea, sest arvan, et 4%-se euribori kulu ja praeguse inflatsiooni juures, ma ei saa järgnevatel aastatel turult positiivset reaaltootlust. Aga põhiline eesmärk on hoida laenukoormus mõistlikkuse piires, mitte laenata end panga maksimumini täis nagu mõni laenujota, kes esimese tagasilöögi saabudes Eesti Ekspressi kaanel nutab; ja kolmandaks, tahan migreerida odavas kinnisvaras kinni istuva raha edasi kallimasse kinnisvarasse istuma. Nõnda sättides tundub kasutatav leverage ikkagi suur aga mitte paanikasse ajavalt suur.

Aga igasuguseid teeviitasid on mitmeid, ma kasutan neid läbisegi, sest osadel aegadel motiveerib mind üks meetod ja osadel jällegi teine. Vaata siis ise ka igaks juhuks üle, millisel pulgal Ramsey redelil paikned, äkki tuleb rohkem mõtteid kuidas paremaks saaks.

Investeerimine

Juunis säästsin 34% tuludest ja lisasin portfelli üle 1200 eur. Portu ise viskas mulle tagasi 67.31 eur. Dividende tuli koguni neljast erinevast ettevõttest, seega hajutatus on nagu päris hea aga summad ise veel väikesed.

Sõltub kuidas vaadata ka muidugi. Eelnevate aastate tulemuse olen nüüd esimese poolaastaga ületanud ja see on iseensest hea, seekord on ka korralik põhi alla laotud, sest dividende tuleb igal kuul ja ka see on hea. Nüüd edasi – ela alla oma võimete ja pane juurde! Lihtne öelda, raske teha.

Muuseas pool aastat on möödas ja tegelikult oleks aeg kontrollida, kas ma püsin üldse seatud rajal. Sest aasta eesmärke pannes ma vist ei arvestanud uue kodu ostuga. SIIT saab minna vaatama, missuguseid eesmärke ma omale sean ja kuidas nende täitmine ajalooliselt läinud on.

Investeerimismahu eesmärgiks olen seadnud 20k. Tänaseks on nii, et olen kokku kogunud 11 968 eur, sellest ära investeerinud olen alla poole, 5340 eur, ülejäänu on kontol ja on seal senikaua kuni koduvahetusega seotud ebastabiilsed ajad möödas on. Seega summana olen täitsa graafikus, küll see aasta lõpuks portfelli ka jõuab.

Passiivse sissetuleku eesmärgiks olen seadnud 2k. Seda on raske saavutada, ei ole nagu tuumateadus aga ma olen kõvasti maas. Siin 3. samba tulu ma ka sisse ei arvesta, kõik peab tulema ettevõttest, nii et karm kord. Aga olen viimastel nädalatel kõvasti kukalt kratsinud, et kui praegu tuleb 1k aastas dividende, et kuidas ma saaksin selle keerata nii, et 3 aasta pärast oleks 500 euri kuus. See on tõesti hea küsimus. Kalkulaator näitas, et pean iga kuu 1400 euri investeerima lisaks igakuisele 3. samba sissemaksele. See läheb natuke ulmevaldkonda juba. Aga kui nendele summadele mõtled, küll nad siis kunagi reaalsuseks ka muutuvad.

Säästumäära eesmärgiks olen seadnud 50%. Seda ühelgi aastal kätte saanud pole, mõned üksikud kuud aga küll. Aga see on kõigi eelnevate eesmärkide eelduseks, seega üks ära kukub, kukuvad teised ka.

Ma ei tea, millised mu juuli kulud tulevad, sest on vaja ju notaris käia ja kulusid tõsta tuludega võrdses tempos (äge teie tehke seda) aga proovin mitte hullemini teha kui läks juunis.